Om författaren:

Tankarnas påverkan på spelet

Att det finns en hel drös med kända hockeyspelare värda att nämna för otroliga prestationer finns det ingen tvekan om, en del namn stannar kvar i historien trots att nya stjärnskott dyker upp. Det är fantastiska intryck som dessa idrottare faktiskt gör på fans och resten av allmänheten tack vare sina talanger, detta gäller så klart inte bara inom hockeyn utan även i andra sporter finns namn som utmärkt sig och satt spår som blir omtalade länge. Även om det är fantastiskt kul att få vara en såda stor stjärna i folks hjärtan så blir det en enorm press, man lever under en ständig press att leva upp till det som folk förväntar sig av en. Träning är en självklar del i en professionell idrottares liv, men med status som en stjärna så blir det extra viktigt att hela tiden ligga steget före alla andra och öva upp sina talanger lite extra.

Tankarnas påverkan på spelet

Viktigt för alla

Oavsett om man är en professionell idrottare eller arbetar inom något annat blir pressen ibland lite för stor om man är en sådan som har lite extra ansvar på sina axlar, man behöver då finna vägar där man kan slappna av och finna sinnesro. Varje idrottar hittar oftast sitt eget sätt att göra just detta, innan varje match finns det en del spelare som har en viss rutin som de måste gå genom innan de kan kliva på planen, för man behöver kunna hantera den press som väntar på plan. För många spelare gör nerver att de inte kan prestera så bra som de kanske skulle vilja, men just dessa saker de gör innan matcherna hjälper dem att koppla av tillräckligt mycket för att kunna spela matchen så bra som möjligt.

En annan typ av träning

Tankarnas påverkan på speletHar man inte hittat någon metod som passar just en själv så finns det en del tips som man kan följa för att slappna av, då med mycket fokus på hjärnan. Detta börjar redan på träningarna, då har du chansen att träna upp din hjärna att hantera svåra situationer. Detta kan tillämpas genom att blanda in tävlingar under träningarna, genom att ha klara fördelar för de som vinner och straff för de som förlorar så övar man hjärnan på att hantera pressen, även om den är på en mycket lägre nivå än en match. Här kan man lära sig hålla fokus på sig själv, jobbet man har framför sig och sitt spel. Det är viktigt att man lämnar tankarna på annat när man kliver på planen, går man i huvudet över vem som tittar på, vem som kan tänkas vara besviken på dig eller hur väl dina lagkamrater spelar så kommer du snabbt känna av nervositeten. Tankarna under ett spel bör bara hållas på sig själv och uppgiften man har framför sig.

Skippa förväntningarna

Någonting som är väldigt viktigt är att lämna sina personliga mål hemma, drar man med sig dessa in i matchen så innebär det en stor påverkan på spändheten man känner. Det är bättre att bara fokusera på vad som händer där och då, oavsett vilka mål du själv sätter för matchen så kan du inte förutspå hur motståndarna spelar eller hur det utvecklar sig. Lägg istället energin på att spela matchen i nuet och ha kul, detta är en väldigt viktig ingrediens för att lyckas hålla sig lugn och prestera som bäst när saker och ting faktiskt sker. Blir spelet intensivt så håller man sig på en bättre nivå om man faktiskt fokuserar på att ha kul. Vill man verkligen prestera och vara på topp så är det bara att ta sig in i matchen, spelet och turneringen med inställningen att ha kul.

Underhållande träning

Dessa egenskaper är dock ingenting som kommer utan träning, vill man lyckas så får man öva en hel del även utanför planen. Många atleter vänder sig därför till andra typer av nöjen som ger samma utmaning men på ett helt annat sätt, man behöver någon form av spel som utmanar hjärnan så som en match faktiskt gör. Många casinon och pokerturneringar ser stora namn från sportvärlden, här sätts nerverna på prov på ett liknande sätt. Man ger sig in i spelet med förväntningar och förhoppningar om hur det ska sluta, för vem vill väl inte dra hem storkovan? Men i slutändan så kan man inte förutse hur det ska gå här heller, precis som på spelplanen så är det enda alternativet att bara låta spelet visa vilket nästa beslut blir. Detta kan de fortsätta med även när säsongen tar fart och tiden är knapp, tack vara datorer och surfplattor kan man öva hjärnan en stund på kvällen eller under någon timmes paus från annan träning. Så några spel på kvällen när man vill varva ner hemma i soffan eller på ett hotellrum efter en match är perfekt för stressade idrottsmän på resande fot, ja det är egentligen en perfekt mental träning för alla som vil öva på att hålla fokus på nuet och inte vandra iväg och skapa onödig oro och nervositet.

Sparad i: Blog

RSSComments (0)

Trackback URL

Kommentarer inaktiverade.