Om författaren:

Pengar inom damhockey

En av de största skillnaderna mellan dam- och herrhockey är de ekonomiska förutsättningarna. Det finns helt enkelt betydligt mer pengar på herrsidan. Det här påverkar såväl arrangemanget runt matcherna samt spelarnas möjligheter att satsa på hockeyn. I den här artikeln ska vi ägna oss just åt denna fråga och gå igenom varför situationen ser ut som den gör, vilka konsekvenser detta har samt tänkbara lösningar på problemet.

Varför tjänar män mer än kvinnor inom hockey?

 

Varför tjänar män mer än kvinnor inom hockey?

Det hela är egentligen ganska enkelt, vilket också är anledningen till att det är så svårt att komma till rätta med problemet, det beror på marknaden. Det är helt enkelt så att marknadens efterfrågan styr hur mycket pengar som genereras – och efterfrågan på herrhockeyn är betydligt högre än efterfrågan på damhockeyn. På herrsidan spelas matcherna inför fullsatta läktare (även om svikande publik varit ett allt större problem de senaste åren), samtidigt som alla matcher sänds antingen på TV eller via olika streamingsiter som CMore.se. Även för att se dessa matcher betalar supportrar och sportentusiaster stora belopp varje månad. Lägg därtill pengar för annonser, reklam och sponsring. Intäkterna till de olika klubbarna blir därmed väldigt stora, och de har råd att betala (och måste egentligen betala för att konkurrera med de andra klubbarna) höga löner för att locka till sig de bästa spelarna. De kan dessutom satsa pengar på att göra matcherna till häftiga evenemang – och därmed locka ännu fler till ishallarna. På damsidan däremot är intäkterna inte lika stora, helt enkelt eftersom inte lika många kollar på damhockey. Få tittare innebär såklart att annonsörerna inte vill betala lika mycket pengar, samt att intäkterna från biljettförsäljningen för matcherna inte blir särskilt stora.

 

Vad innebär skillnaderna?

De ekonomiska skillnaderna innebär att spelarna inom herr- respektive damhockeyn får helt olika förutsättningar för att satsa på sporten. Medan herrarna kan tjäna tillräckligt bra för att leva på ishockeyn redan från en relativt ung ålder måste damerna oftast ha ett arbete vid sidan av, även när de spelar i den högsta serien, SDHL. Det skapar givetvis stora skillnader för möjligheterna till träning och matchförberedelser. Att läktarna står delvis tomma resulterar även i att klubbarna inte spenderar like mycket pengar på att göra storslagna arrangemang i ishallarna under matcherna.

Vad innebär skillnaderna?

Vad ska vi göra?

De stora ekonomiska skillnaderna kan såklart tyckas orättvisa ut ett jämställdhetsperspektiv, men är inte helt enkla att hantera och lösa. All form av underhållningsverksamhet bygger ju på att locka folk som är villiga att betala för underhållningen. En musiker som producerar låtar som inte går hem hos publiken kommer heller inte att tjäna speciellt mycket pengar. I frågan om damhockey handlar det antagligen mycket om marknadsföring. Det räcker inte att enbart ha en produkt att sälja, den måste även marknadsföras. Vissa kanske hävdar att det är kvalitetsskillnader mellan dam- och herrhockey som gör att fler går och ser på herrhockey, men för många handlar sport om spänningen och om att följa sitt lag. Och damhockey är helt klart lika spännande som herrhockey. Det gäller bara för klubbarna att börja satsa även på att marknadsföra damhockeyn. Ett första steg skulle kunna vara att ta lite pengar från herrverksamheten till att skapa en häftigare inramning runt matcherna även för damlagen – och på så sätt visa att man lägger lika mycket fokus på båda könen. Vad gäller dam-spelarnas löner har det ofta diskuterats att dessa måste höjas för att göra sporten mer jämställd. Det här är såklart en svår fråga eftersom det skulle innebära att en del av de pengar som herr-spelarna tjänar istället ska betalas till damerna – ungefär som att en framgångsrik musiker skulle tvingas betala en del av sina intäkter till andra musiker som inte lyckas locka någon publik. Det är en svår fråga, men jag tror att det bästa vore att försöka öka damhockeyns egna intäkter genom bredare satsningar på marknadsföring.

Sparad i: Blog

RSSComments (0)

Trackback URL

Kommentarer inaktiverade.